STÄLLER DU DIG SJÄLV DESSA FRÅGOR?

Hur hänger jag med i en bransch som är i ständig förändring så att jag inte blir passerad av konkurrenter?

Var kan jag träffa nya kvalitativa potentiella affärs- och samarbetspartners i sportindustrin?

Var kan jag få ny relevant kunskap, inspiration och idéer som jag kan implementera i min yrkesroll?

Övervinn dessa utmaningar genom att delta på Sport & Pengar.

glashus

TORSDAG 5 DECEMBER 2019

09.00-16.30

SAS Institute
Stora Frösunda Gård, Solna

Säkra din plats redan idag! 

PROGRAM OCH TALARE PRESENTERAS LÖPANDE HÄR NEDAN SAMT VIA UTSKICK!

VAD ÄR SPORT & PENGAR?

Sport & Pengar är en branschträff som, för elfte året, samlar några av sportindustrins mest inflytelserika personer som framför presentationer och deltar i paneldiskussioner gällande sportens kommersiella plattform, utveckling, utmaningar och framtid.

HÄNG MED I BRANSCHENS UTVECKLING.

NÄTVERKA MED SPORTINDUSTRINS BESLUTSFATTARE.

MÖT DINA AKTUELLA OCH FRAMTIDA AFFÄRSPARTNERS.

Deltagare 2018

123on, AIK Fotboll, Almtuna IS, Antourage, Barncancerfonden, Björn Bettner Reklamkonsult AB, Blixten & Co, Brynäs IF, C More / Bonnier Broadcasting, Core Talent Office AB, Discovery Networks, DLA Piper Sweden, Drosbakken AB, est mika:timing AB, Glomo AB, Got Event, Göteborgs SK, Handelshögskolan i Stockholm, HockeyNews, IBF Falun, Idrott & Kunskap, IMG, Iplay, Konsult Katarina Koritz, Kuylenstierna & Skog S.A, Leksands IF, LIF Lindesberg, MKTG Sverige, MobilGirot, Nacka Juniors Futsal, NEP, NeuLion, Never Offside / Score, Norran, Notvarp, PackTrain, Passion Lab, RallyOnline, Riksidrottsförbundet, SAS Institute, SF Bio Möten & Event, Sirius Fotboll, Skellefteå AIK, Smederna SF, Solidsport, Sponsrings & Eventsverige, SportlogiQ, Sport Business Nordic, Sport Campus Sweden, SportsEditing AB, Svenska Sportnätverket, Stockholm Basket, Stockholms Handbollförbund, Storvreta IBK, Strandgruppen Event AB, Städa Sverige, Svenska Basketligan, Svenska Fotbollförbundet, Svenska Golfförbundet, Svenska Ishockeyförbundet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Simförbundet, Swedbank, Södertälje SK, Toughest, TV4, Uplause, Vätternrundan, Wagnsson Sports & Entertainment

#SPORTOCHPENGAR

PARTNERS

AGENDA

08.20-08.50

Frukost & registrering

08.50-09.00

Välkomnande och inledning

Magnus Roos, Moderator, Sport Business Nordic

Christer Bodell, Business Advisor/Värd, SAS Institute

09.00-09.30

Rättighetsägarna 2019: Nuläget, konflikten och framgångsfaktorerna

Rättighetsmarknaden för sportmedia spelar på nytt en huvudroll i mediaindustrins tredje transformation. Magnus förklarar varför, hur landskapet förändras på internationell- och nationell nivå, och vad det innebär för förbund, klubbar och övriga aktörer.

Magnus Malmros, Grundare, Notvarp Sport Value Creation

09.30-10.00

Snabb förändring inom OTT-marknaden

Live sport direkt från källan till tittaren via internet (OTT) vinner snabbt mark hos både traditionella programbolag och de nya aktörerna. Hur ser strategierna ut, vad händer med formaten för live sänd sport och vilka för- och nackdelar ger den nya distributionsmodellen inom sport?

Johan Lundqvist, Grundare, Solidsport

10.00-10.20

Panel: Mediarättigheter

Magnus Malmros, Grundare, Notvarp Sport Value Creation

Johan Junker, Grundare, Antourage

Johan Lundqvist, VD, Solidsport

PA Gullö, International Sales, HDR

10.20-10.50

Kaffe & Affärsnätverkande

10.50-11.20

Serneke -varför en satsning inom sponsring av sport?

Serneke är välkända i sportens värld för sin långsiktiga satsning och sitt genuina engagemang kring social hållbarhet genom motion, hälsa, integration och stadsutvecklingen för nästa generation. Hör Martin berätta om Sernekes arbete, vad som styr deras val av sponsorskap samt hur de ser på framtiden.

 Martin Renström, Sponsoransvarig, Serneke

11.20-11.50

Panel: Sponsring

Hur tänker och arbetar de främsta aktörerna inom svensk sponsring? Vad är nuläget, vad ser de i kristallkulan kommande år? Öppen paneldiskussion kring kommunikation, varumärke, sponsring och CSR.

Daniel Hegborn, Business Director, Passion Lab

Håkan Leeman, Strateg, Orco Kommunikation

 Martin Renström, Sponsoransvarig, Serneke

11.50-12.20

Ökade intäkter och lojalitet genom att förstå kunden

SAS är ledande inom analys och hjälper kunder på över 80.000 hemsidor att fatta bättre beslut snabbare. Hur ser kundresan ut och hur kan supporter-/kundinformation användas kring sport i syfte att engagera, involvera och aktivera målgrupperna för ökad lojalitet samt ökade intäkter? Vart börjar man och vad krävs?

Christer Bodell, Business Advisor, SAS Institute

Thomas Karlsson, Customer Intelligence Advisor, SAS Institute

12.20-13.10

Lunch & Affärsnätverkande

13.10-13.40

Matchday/Event

Vikten av rätt aktivering kring event och allt som sker under matchdagen ökar. Vilka är de framgångsrika nycklarna före, under och efter eventet för att driva effektiv samt lönsam tillväxt av Fan Engagement och Fan Payment?

Joel Pallvik, PR-strateg & Creative, Pack Train

13.40-14.10

Panel: Matchday/Event

Hur tänker och arbetar Sveriges ledande aktörerna inom aktivering? Öppen paneldiskussion om taktik, arbetsmetoder och vägen till framgång.

Joel Pallvik, PR-strateg & Creative, Pack Train

Ola Bringle, Creative Director, PS Occasion

David Jonsson, VD, Grandpa Electric

14.10-14.40

Ny teknik inom sportindustrin

Lars Blomfeldt, Medgrundare, Mobilgirot/Digitala Lagkassan

Johan Lundqvist, Grundare, Solidsport

Mobilgirot Digitala Lagkassan är den hetaste tjänsten inom föreningslivet och som underlättar den administrativa vardagen! En unik tjänst helt anpassad för föreningar, lag och förbund som vill förenkla administrationen kring betalningar, fakturering och finansiell styrning.

Solidsport Streaming av sportsändningar –över 800.000 personer har senaste åren sett sport via internet. Hur tjänar klubbarna pengar på sina rättigheter?

14.40-15.10

Kaffe & Affärsnätverkande

15.10-15.40

Panel: Förbund

Ekonomiläget i de olika medlemsförbunden ser olika ut. Hur arbetar förbunden med sponsring och hur kan de öka dessa genom relevans och nya rättigheter?

Vilka kompetenser är nödvändiga för att skapa framgång i förbundet och i föreningarna? Och hur kan de locka fler utövare och få dem att stanna kvar inom idrotten?

Anders Larsson, Förbundsordförande, Svenska Ishockeyförbundet

Stephen Dippel, Kommersiell Chef, Svenska Basketbollförbundet

Ola Strömberg, Förbundsdirektör, Svenska Skidförbundet

15.40-16.10

Panel: Klubbar

Hur tänker och arbetar svenska elitklubbar idag? Hur påverkas verksamheten utifrån en snabbt föränderlig omvärld och ökade krav på ny kompetens, ökad samhällsnytta och en smartare paketering av erbjudanden? Vad ser de för möjligheter och vilka är utmaningarna kommande år?

Patrik Blomquist, Marknadschef Hammarby Fotboll

16.10-16.30

Prisutdelning

Årets Klubb: Dam & Herr, Årets Mediabolag, Årets Sponsor och Årets Leverantör.

16.30

Sportbar: After work & Affärsmingel

DELTA SOM UTSTÄLLARE ELLER PARTNER

 

Få ut maximalt av ert deltagande på Sport & Pengar genom att bli sponsor eller utställare och placera ert företag för att:

 

      attrahera nya kunder och intressenter.
      vara närvarande bland industrins beslutsfattare.
      träffa industrins yrkespersoner, företagsledare och andra partners.
      visa upp era produkter och tjänster till deltagare som vill veta mer om er.

Skicka er förfrågan för att sponsra eller ställa ut på Sport & Pengar:

OM OSS

Sedan 2002 har vi möjliggjort fler affärer i sportindustrin genom seminarier för branschens beslutsfattare. Med en industri som är i ständig förändring är vårt löfte att leverera de senaste nyheterna och de mest banbrytande idéerna via våra talare och thought leaders. Vårt mål är att bidra till att den svenska sportindustrin är bäst i världen.