
Namn: Magnus Roos
Bor i: Stockholm
Start år svensk sportindustri: 1988 hos PeoWester AB – Projektledare för Svenska Olympiska Kommitteen och OS i Seoul 1988
Start år internationella sportindustrin: 1992 hos S-Comm Research – VD/projektchef för internationella marknadsundersökningar
Nuvarande position: Sportseminarier – Senior konsult samt föreläsare
Utbildning: Kingswood Oxford, Lunds Universitet, IHM, RMI Berghs
Prisintervall: 1900 kr/tim. Medlemmar i Sportrummet: 900 kr/tim. Fast pris eller löpande räkning. Rabatter vid större och längre uppdrag.
Hej!
Har ni uppdrag stora eller små? Jag är alltid nyfiken på att se vad jag kan göra med en utmaning. Jag arbetar gärna i grupp, alternativt leder ett projekt mot givna mål. Mina specialområden är sponsring och större event samt affärsutveckling och internationalisering av sporttech-bolag.
Med vänliga hälsningar,
Magnus
Intresserad av att boka Magnus? Skicka en intresseanmälan via mail här.
Magnus Roos är en av landets mest meriterade konsulter inom såväl nationella som internationella sportindustrin med ett nätverk och kontaktpersoner i över 40 länder. Han har sedan 1988 arbetat internationellt inom sportindustrin på bland annat världens största sportmarknadsundersökningsföretag, S-Com US. Magnus har även varit verkställande direktör och ansvarig för norra Europa och alla anslutna fotbollsprojekt med kunder som FIFA, UEFA på världsledande Sport Business Group UK.
Magnus är utbildad inom marknadsföring på Lunds Universitet, IHM Business School, samt en managementexamen från RMI Bergs. Han har även skrivit två böcker inom området Sport Management och Sport Marketing.
Magnus har över 25 års erfarenhet från att vara VD och projektledare för flera högprofilerade projekt som Volvo Ocean Race, VM i Handboll, VM i ishockey, EM i fotboll, U21 EM i fotboll, Seven Summits, Sthlm Football Trophy, World Rally Tävling och VM i innebandy för att nämna några. Bland detta har han varit ansvarig för personal upp till 120 anställda.
Magnus har även erfarenheter från idrottsrättigheter och sponsringsavtal / kunder, däribland AC Milan, Adidas, AXA, Carlsberg, Coca-Cola, Cloetta, DHL, Ericsson, Expekt, Falcon, Formel 1, Google, Leicester FC, McDonald’s, Nicorette, Pepsi, Pripps, RCD Mallorca, Ramlösa, SEB, SONY, Stadshypotek, Telia, Trygg Hansa, UEFA, WTA för att nämna några av de 80 uppdrag som Magnus har lyckats under sina 25 år inom sportbranschen.
Under åren 2005-2007 var Magnus ansvarig för all marknadsundersökning i det globala seglingsprojektet Volvo Ocean Race. Undersökningarna är fortfarande de största och mest avancerade undersökningsprojekten som genomförts inom idrottsbranschen.
Under åren 2010-2017 agerade Magnus personlig rådgivare åt personligheter som Sven Göran Eriksson. Under denna period var Svennis i lag som Leicester City, Shanghai SIPG, Guangzhou RF, Al Nasr, Shenzhen FC och BEC Tero. Magnus har dessutom genomfört över 50 internationella fotbollsövergångar för spelare och tränare.
Magnus är idag senior konsult hos Sports Tech bolagen: www.gloot.com, www.antourage.com och www.glomo.se