STÄLLER DU DIG SJÄLV DESSA FRÅGOR?

Hur hänger jag med i en bransch som är i ständig förändring så att jag inte blir passerad av konkurrenter?

Var kan jag träffa nya kvalitativa potentiella affärs- och samarbetspartners i fotbollsindustrin?

Var kan jag få ny relevant kunskap, inspiration och idéer som jag kan implementera i min yrkesroll?

Övervinn dessa utmaningar genom att delta på Fotboll & Pengar.

FEBRUARI 2020

STOCKHOLM

VAD ÄR FOTBOLL & PENGAR?

Fotboll & Pengar är en branschträff som, för 19 året, samlar några av sportindustrins mest inflytelserika personer som framför presentationer och deltar i paneldiskussioner gällande sportens kommersiella plattform, utveckling, utmaningar och framtid.

HÄNG MED I BRANSCHENS UTVECKLING.

NÄTVERKA MED SPORTINDUSTRINS BESLUTSFATTARE.

MÖT DINA AKTUELLA OCH FRAMTIDA AFFÄRSPARTNERS.

Vilka deltar?

Förbund, föreningar, sponsorer, mediabolag, rättighetsinnehavare, kommuner, destionationsbolag, konsulter, eventbyråer, agenter, advokater, arenaägare, journalister och leverantörer.

PROGRAMMET 2019

Välkommen till Fotboll & Pengar 2019

Inledning, välkomnande och överblick av värdekedjan inom nationell- och internationell sportindustri.

Magnus Roos, Sport Business Nordic

Svensk Elitfotboll – Framgångsfaktorerna som får ligorna att växa

Åskådarantalet i Allsvenskan passerade två miljoner för fjärde året i rad. Superettan ökade den totala publiksiffra igen, denna gång med nära 50 000. Hur arbetar Svensk Elitfotboll för att fortsätta utveckla produkterna och upplevelsen “Allsvenskan” och “Superettan” på och utanför arenan? Vilka har varit framgångsfaktorerna hittills och vilka är trenderna framöver? Vad kan supportrarna förvänta sig i framtiden?

Mats Enquist, Svensk Elitfotboll.

Fotbollsrättigheter – Nya aktörer och trender skapar nya intäkter

Nya distributionsmöjligheter, aktörer och ändrade tittarmönster fortsätter att påverka och utmana de traditionella bolagen. Utbudet och alternativen växer för publiken. Nu närmast med streamingtjänsten Strive som köpt rättigheterna till både Serie A och La Liga. Hur ser framtiden ut för fotbollsrättigheter i Sverige och Europa? Vilka är trenderna?

Johan Lundqvist, Solidsport och Magnus Malmros, Notvarp.

Ettanfotboll

Ett rejält utvecklingsarbete i och kring division 1 fotbollen har startats. Bl a sänds sedan förra säsongen alla 480 matcher i serien professionellt producerade och man har träffat avtal med adidas om en gemensam Ligaboll. Nu lanserar man sin positionering och sin varumärkes och kommunikationsplattform för denna spännande och oexploaterade tillgång i den svenska fotbollen.

Johan Englund, Ettanfotboll.

MobilGirot – Förbättrad likviditeten på 20 minuter för företag och föreningar

MobilGirot ligger i framkant av teknikutvecklingen och arbetar för att vara ledande inom områden som snabbt och långsiktigt hjälper företag och föreningar att förbättra sina möjligheter till att både ta och få betalt på ett flexibelt och modernt sätt. Med modern teknik kan man t.ex. på några minuter skicka 1000-tals fakturor som administreras, hanteras och skickas direkt in till bokföringen.

Thomas Schmitt, MobilGirot.

Intäkter & långsiktig hållbarhet – Med ansvar för miljö-, social- och ekonomisk utveckling

Att ta ansvar för miljö-, social- och ekonomisk utveckling är en faktor som påverkar köpbeslut i de flesta branscher och en av de viktigaste faktorerna efter pris och kvalitet. Trenden är tydlig att hållbarhet blir allt viktigare också vid sponsring.

Carlos Esterling och Mikael Bergsten, EY Sport Business Services.

Sponsring – Paketering, aktivering och samhällsnytta

Fotbollens partners och experter ger sin syn på engagemanget inom sporten. Fler och fler företag går från exponering till att skapa inverkar. Hur kan egentligen företag bli moderna samhällsaktörer och skapa relevans hos sina konsumenter, leverantörer och andra intressenter genom sponsring? Och vad krävs för lyckad paketering och sedan sponsoraktivering?

Viktoria Gelin, Aftonbladet, Joel Pallvik, Pack Train och Linda Wijkström, Elitfotboll Dam.

Framgångsrika fotbollsevenemang – Mer än bara matchen?

I den digitala eran av streaming, nya medier och on-demand underhållning konkurrerar arrangörer ständigt om konsumenternas uppmärksamhet och pengar. För att få besökare att komma till evenemang måste arrangörer börja fokusera på upplevelser och aktiviteter som besökare inte vill missa. Hur gör man det innan, under och efter evenemanget? Och hur kan arenorna anpassas för att minska friktion samt öka kundnöjdhet?

Marie Lindqvist, Stockholm Live och Jeja Svensson, Svensk Elitfotboll.

Tillväxt – Allsvenska klubbledningar delar sin agenda

Säsongspremiären närmar sig och förberedelserna är i full gång. Klubbdirektören har en fot i nuet och en fot i framtiden och har en plan för framgång. Denna paneldiskussion kommer att fokusera på ambitioner, planer för tillväxt och prioriteringar hos de Allsvenska klubbarna. Från fan engagement, arenan till organisationskultur, data och intäkter. Det handlar om att bygga ett vinnande lag på och utanför planen.

Jens Andersson, AIK Fotboll, Henrik Berggren, Djurgården Fotboll och Markus Nilsson, Hammarby Fotboll.

Qatar 2022 – En inblick i kommande världsmästerskap.

Keith Karlsson Astor, Core Talent.

OFFICIELLA PARTNERS

ETT URVAL AV TIDIGARE DELTAGARE

Advokatfirman NORDIA
Advokatfirman ReklamJuridik AB
Aftonbladet
AIK Fotboll
Bonnier
Catapult Sport
Commercial Sports Media
Djurgården Fotboll
DNA Support AB
Dynamo Sports
EA Sports
Elitfotboll Dam
Ettanfotboll

Expressen
EY Sport Business Services
Falcao Futsal Club
Filmstaden Möten & Event
Fotbollskanalen
FK Karlskrona
Global Soccer Management
Hammarby Fotboll
Hanvikens SK
Hedlund Media
IFK Stocksund
IK Sirius
Malmö FF

MarknadsTaktik
MobilGirot
Nacka Juniors Futsal
NEP Media Services
Neverland MGMT
Notvarp AB
Nyköpings BIS Fotboll
Oddsium
Pack Train
Phones4Fans
PS Sport Management
SAS Institute Inc.
Score

SEB
Solidsport
Sport Business Nordic
Sport Campus Sweden
Steve Perryman Sport Travel
Stockholm Live
Stockholms Universitet
Svensk Elitfotboll
Svenska Fotbollförbundet
Svenska Sportnätverket
Team TG FF
Trade in Sports
Örebro Läns Fotbollförbund
Östersunds FK

Ett riktigt toppenevent och jag är väldigt hoppfull kring utfallet av dagens & kvällens diskussioner.

Karl Sjöblom, Iplay Sport

#FOTBOLLOCHPENGAR

DELTA SOM UTSTÄLLARE ELLER PARTNER

Få ut maximalt av ert deltagande på Fotboll & Pengar genom att bli sponsor eller utställare och placera ert företag för att:

 

      attrahera nya kunder och intressenter.
      vara närvarande bland industrins beslutsfattare.
      träffa industrins yrkespersoner, företagsledare och andra partners.
      visa upp era produkter och tjänster till deltagare som vill veta mer om er.

Skicka er förfrågan för att sponsra eller ställa ut på Fotboll & Pengar:

OM OSS

Sedan 2002 har vi möjliggjort fler affärer i sportindustrin genom seminarier för branschens beslutsfattare. Med en industri som är i ständig förändring är vårt löfte att leverera de senaste nyheterna och de mest banbrytande idéerna via våra talare och thought leaders. Vårt mål är att bidra till att den svenska sportindustrin är bäst i världen.