DIPLOMERAD SPORTSTRATEG

OM UTBILDNINGEN

Diplomerad Sportstrateg är en unik utbildning för dig som vill få en heltäckande bild av hur idrottsindustrin fungerar och hänger ihop.

Utbildningen är för dig som idag jobbar på ett idrottsförbund eller ett företag som är verksam inom sportindustrin, eller så jobbar du utanför och vill in i branschen med bred kunskap om sportindustrins alla delar. Utbildningen passar även utmärkt för styrelsemedlemmar i idrottsföreningar.

Oavsett vilken roll du har så kommer du kunna utveckla ditt synsätt för idrottens kommersiella värld, hur den fungerar, vad den innehåller och vilka drivkrafter som styr.

Diplomerad Sportstrateg ger dig helt enkelt en överblick av idrottsindustrin, den digitala utvecklingen och de senaste trenderna så som AI och dess intåg inom alla delar av sportens värd, samt hur varumärken och rättigheter, evenemang, sponsring, ekonomi och marknadsundersökningar fungerar.

Denna utbildning är mer för dig som ansvar för strategi, överblick och utveckling av visioner och långsiktiga mål.

Sportvärdekedjan

En överblick av värdekedjan inom nationell och internationell sportindustri och en genomgång av dess tre intäktshjul – Matchday, Sponsring och Rättigheter

Idrottens varumärke & sponsring

Hur man använder varumärket för att driva positionering, image, samt skapar rätt identitet. Hur en ny typ av exponering och smartare paketering kan attrahera storsponsorer.

Målgrupper, publik & fans

Hur du med marknadsundersökningar kan få svar från olika interna/externa målgrupper, hur de tänker, känner eller agerar. Hur faktan kan analyseras och användas för att öka föreningars intäkter.

Idrottsevenemang

Framgångsfaktorerna, evenemangstrenderna och det som krävs för att lyckas med idrottsevenemang. Checklistor och konkreta tips levereras.

Ekonomi

Hur fungerar sportens ekonomi och vilka delar är värda att fokusera på. Vi tittar på hur ni kan skapa nya intäkter inom sponsring, rättigheter och evenemang.

Rättigheter & det nya sportlandskapet

Hur klubbar, rättighetsinnehavare och sponsorer kan utnyttja förändringen och den nya eran av digitalt, socialt och interaktivt.

Vem bör gå Diplomerad Sportstrateg?

Utbildningen riktar sig till dig som idag jobbar med idrottens kommersiella beståndsdelar som sponsring, evenemang, ekonomi och rättigheter, eller du jobbar idag utanför idrottens värld men vill kliva in och ta en position och arbeta på ett förbund eller sportföretag.

Syfte

Utbildningen syftar till att ge dig nya perspektiv, kunskaper och metoder som kan omvandlas till nya intäkter och kontakter och förståelse för idrottsbranschen. För att säkerställa kvalitet i alla delar av utbildningen så rankas alla våra föreläsare högt inom sina respektive områden och alla har minst 10 års erfarenhet av svensk- och internationell sportindustri.

Hur fungerar utbildningen?

Utbildningen består av 8 delkursen som du deltar på live via Zoom. Du får även tillgång till alla delkursen i efterhand så att du kan gå igenom dem igen, eller om du missat något. Efter utbildningen gör du en examination utifrån delkurserna, och vid godkänt resultat erhåller du ett diplom med titeln Diplomerad Sportstrateg.

Om oss

Vi som har tagit fram utbildningen har varit verksamma inom kunskapsförmedling många år både nationellt och internationellt.

Huvudansvarig för utbildningen är Magnus Roos som varit verksam sedan 1990 i bolag som Sponsor Strategi, S-Comm Inc och Sport Business Group Ltd och grundat Sportseminarier som förmedlar kunskap och affärsnätverk. Magnus har även skrivit två böcker inom sport marketing och management.

Moderatorn är Jakob Wikenstål – Projektkoordinator & sportentreprenör. Jakob har arbetat med bl.a. IF Stockholm Open, Nordea Masters, Fotbolls EM 2016, Ishockey VM 2018, Svenska Triathlon Cupen, Handbolls EM 2020, IFK Klagshamn, Nordic Sports Tech, European Association for Sport Management och Sportidealisten.

Bland tidigare kursdeltagare finns följande företag och organisationer representerade:

AdNika, Anders Thunström Sports Marketing, Ettanfotboll, FamHH AB, Folksam, Fritidsförvaltningen Malmö stad, Kaidi Taekwondo Klubb, KH Consulting AB, Kungliga Motorbåt Klubben, Motala AIF Hockey, Mälarhöjdens IK Fotboll, Norges Rugbyförbund, Racepartner i Sverige AB, Redrydinghood AB, Storvreta IBK, Svenska Bowlingförbundet, Svenska Curlingförbundet, Svenska Skridskoförbundet, Svenska Styrkelyftförbundet, Svenska Taekwonodoförbundet, Svenska E-sportförbundet, Vänersborgs Hockey, Örnsköldsviks Innebandy, Spelarföreningen Fotboll, IK Brage, ChyronHego och Västerås SK.

UTBILDNINGEN GER DIG

1. Ny kunskap genom erfarna föreläsare och experter.
2. De senaste trenderna inom sportindustrin, just nu digitalisering, transformation, streaming och AI.
3. Nya kontakter och nätverk för nya jobb- och affärsmöjligheter.
4. Arbetsmetoder för effektivt arbete, samt inspiration till förändring.

Intresserad?

Skicka in din intresseanmälan och säkra din plats idag!

INFORMATION

Kursavgift:
7 900 kr.

Obs! Kursavgiften kan delbetalas vid behov.

I priset ingår alla avsnitt med olika talare samt medlemskap i affärsnätverket Sportrummet under 12 månader.

Examination:
1 900 kr.

Efter avsnitten erbjuds alla kursdeltagare att delta i en examination som består av ca. 24 frågor, dvs 3 frågor från respektive talare. Vid godkänt resultat erhålls ett diplom med titeln Diplomerad Sportstrateg.

Lagenliga skatter tillkommer.

 

Utbildningsdagar:
Kursstart 4 maj och varje delkurs genomförs live online på tisdagar kl 12:00-13:00

Utbildningstid:
8 kurser x 40-60 min. Varje avsnitt kan även ses i efterhand via vårt digitala bibliotek.

Plats:
Valfri plats med dator. Utbildningen distribueras online via streaming. Kodord för deltagande distribueras i god tid före kursstart.

VAD SÄGER TIDIGAR DELTAGARE?

Väldigt bra föreläsningar och föreläsare.

– Heidi And, Föreningskonsulent.

Tack för en mycket givande utbildning.

– Bo Sundström, Senior Konsult.

Denna utbildning bekräftar mina idéer och hypoteser. Det känns bra att vara uppdaterad.

– Pelle Larsson, Rättighetsinnehavare.

För att få en inblick i vad vad du kommer att få lära dig, se utbildningsplanen nedan

4/5

Hur fungerar sportindustrin

Kursstart – Så här fungerar Sportindustrins värdekedja

Magnus Roos, Senior Konsult, Sport Business Nordic

I denna delkurs får du en överblick av värdekedjan inom nationell- och internationell sportindustri och en genomgång av dess tre intäktshjul; Matchday, Sponsring och Rättigheter. Att arbeta med disciplinerad och strategisk marknadsföring inom sport i teori blir praktik. Hur utvecklar jag mitt evenemang eller min sport? Vilken är min egentliga kärnverksamhet och vilka värden bör kopplas till denna? Hur ser min egentliga marknad ut och var bör fokus ligga? Magnus berör utifrån värdekedjan även sportindustrins utveckling och framtid.

Magnus Roos har varit verksam sedan 1990 i bolag som Sponsor Strategi, S-Comm Inc och Sport Business Group Ltd och grundat Sportseminarier som förmedlar kunskap och affärsnätverk. Magnus har även skrivit två böcker inom sport marketing och management.

Magnus Roos Sportseminarier

11/5

Det nya sportlandskapet

Så här fungerar Det nya sportlandskapet

Magnus Malmros, Grundare/CEO, Notvarp AB

Den digitala utvecklingen går fort och sportbranschen genomgår en större omställning mot en ny era av digitalt, socialt och interaktivt där alla påverkas. Våra beteenden ändras när nya medier växer fram som tar över de traditionella massmediernas trubbiga roll genom att erbjuda personifierade lösningar, erbjudanden on demand och interaktion. Vad innebär det för sportbranschen? Vilka är utmaningarna och hur kan klubbar, rättighetsinnehavare och sponsorer utnyttja förändringen till sin fördel för ökade intäkter, sänkta kostnader, effektivisering och kontroll?

Magnus Malmros är en av landets mest erfarna konsulter på marknaden för mediarättigheter. Han hade ansvaret för Sveriges första digitala sportkanal från ett tidningshus. Magnus har med sin bakgrund en unik erfarenhet från förhandling, ledning och affärsutveckling av mediarättigheter ur både ägarens, agentens och programbolagets perspektiv. Bland erfarenheterna återfinns IOK, FIFA/UEFA, Premier League, IAAF/EAA, FINA/LEN, Ironman, FIS, Tour de France, SHL och ATP/WTA/Wimbledon.

18/5

Idrottsevenemang

Så här fungerar Idrottsevenemang

Ola Bringle, Creative Director, PS Occasion

I den digitala eran av streaming, nya medier och on-demand underhållning konkurrerar arrangörer ständigt om konsumenternas uppmärksamhet och pengar. För att få besökare att komma till evenemang måste arrangörer börja fokusera på upplevelser och aktiviteter som besökare inte vill missa. Hur kan du locka fler besökare till ditt evenemang, din match eller en tävling? Hur skapar du upplevelser som gör att besökare vill komma tillbaka? Vilka är framgångsfaktorerna, evenemangstrenderna och vad krävs för ett lyckat idrottsevenemang?

Ola Bringle har 18 års erfarenhet från upplevelseindustrin. Några exempel på den listan är Volvos paviljong i Volvo Ocean Race, Ericssons aktivering i Volvo Ocean Race, genomförandet av fans area och VIP-aktiviteter på Uefa Europa League Finalen i Stockholm, public viewing av Fotbolls VM och EM på uppdrag av TV4 med flera.

Ola Bringle

25/5

Sponsring idrott sport

Så här fungerar Sponsring

Lotta Lundvall, Projektledare Företag & Sponsring, Cancerfonden

För att attrahera storsponsorer krävs idag en ny typ av exponering, en smartare paketering som kan levandegöra varumärken med passionen idrotten erbjuder. Dessutom måste man kunna mäta affärs- och varumärkeseffekterna av samarbetet. Således behöver svenska rättigheter förtydliga sin roll i samhället, påvisa samhällsnyttan de bidrar med och rikta in sig på partners som stärker såväl ekonomin som verksamheten. Var hittar jag rätt profil? Vad är egentligen sponsring, hur har den förändrats över tid och vart är utvecklingen på väg? Erfarenheter och konkreta råd i utvecklingsarbetet för framtidens varumärken.

Lotta Lundvall

1/6

Så här fungerar Sociala medier

Johan Junker, VD, Antorage

Johan ger svar på följande frågor; Hur fungerar sociala medier inom sport? Vilka sociala medier är relevanta för er idag? Vilka sociala medier är intressanta för framtiden?

Antourage har idag rönt stort intresse utomlands med sin nya teknik av att sända rörlig bild “live” på flera sociala medieplattformar simultant och samtidigt med hög kvalitet och smarta funktioner. Antourage har idag kunder som Svensk Elitfotboll, och därmed alla lag i Allsvenskan och Superettan, Svenska Handbollsförbundet, EHF samt tyska Infront.

8/6

Sportjournalistik och Sportmedia

Så här fungerar Sportmedia

Mats Olsson, Expert inom Sportmedia, Offensiv Sport

Syns du inte finns du inte. Men det handlar om att synas på rätt sätt. Därför måste man förstå hur media fungerar och arbetar, samt hur klubbar, ledare och aktiva ska arbeta tillsammans med journalister. Hur ska jag agera för att väcka medias intresse och hur ska jag bete mig under en intervju för att vara nöjd när jag i efterhand ser den på TV eller läser den i tidningen? Hur kan jag bygga mitt varumärke med hjälp av media? Vad ska jag tänka på inför en intervju eller en presskonferens? Vad gör jag om ”drevet” går, det vill säga hur ska jag planera och förbereda mig när en negativ nyhet om min förening eller mitt företag är på väg ut i offentlighetens ljus?

Med 35 år i sportbranschen, som journalist, presschef, informationschef och sponsor, har Mats Olsson stor kunskap och erfarenhet om sportmedia. Mats har även haft, och har, många uppdrag som presschef för större idrottsevenemang. Han har också varit presschef för svenska fotbolls- handbolls- och ishockeylandslaget, samt presschef för Nordea Masters i golf och för den svenska truppen vid Paralympics i London 2012 och i Rio 2016.

Mats Olsson Offensiv Sport

15/6

Kommunikation Varumärke idrott

Så här fungerar Varumärket i sportindustrin

Anders Westin, Strategisk Kommunikation & Affärsutvecklare, Sportseminarier

Varumärket är det viktigaste inom alla verksamheter. Det representerar föreningens eller klubbens verksamhet och ska genomsyra allt som görs för att driva positionering, image och skapa rätt identitet. Symbolen för ett varumärke är oftast en logotype som tillsammans med kommunikation skapar en image. Hur bygger eller utvecklar man ett starkt varumärke? Vad är det som driver det och vilka är de viktigaste faktorerna som styr hur det uppfattas? Vilken betydelse har mitt varumärke och för vem? Anders reder ut begreppen och delar med sig av över 20 års erfarenhet av strategisk marknadskommunikation.

Anders Westin är verksam i den nationella media- och sportbranschen sedan 1994 på en strategisk, taktiskt och operativ nivå med ett flertal ledande roller inom den kommersiella sportsektorn. Arbetsgivarna inkluderar bl.a. TV4, Starcom Sverige, Carlsberg Sverige, Tyresö Fotboll och AIK Hockey.

Anders Westin Varumärke Kommunikation

22/6

Ulf Björnemark Data

Så här fungerar Marknadsundersökningar

Ulf Björnemark, CEO & Partner på Packtrain

Marknadsundersökningar är grunden i alla branscher för att få svar från kunderna eller olika interna/externa målgrupper hur de tänker, känner eller agerar på din marknad. Hur kan denna fakta analyseras och användas för att öka klubbars intäkter kortsiktigt och långsiktigt? Vikten av att göra rätt från början, vilka frågor som behöver ställas och vad som ger bästa resultat gås igen

Ulf har arbetet mot sponsorer såsom Länsförsäkringar, SEB, samt mot rättigheter som Stockholm Open, Hammarby Fotboll, Svensk Elitfotboll m.fl. Utöver detta har Ulf gjort undersökningarna från enklare eventundersökningar till undersökningar avseende varumärke, affärsutveckling, underlag för sponsorförhandling m.m.

Diplomerad Klubbchef Diplom

Digital examination

Efter genomförd kurs hålls en digital examination online med frågor kring innehållet från de olika delkurserna.

Vid godkänt resultat erhålls titeln “Diplomerad Sportstrateg”.