DIPLOMERAD KLUBBCHEF

Klubbchef Idrott Sport

OM UTBILDNINGEN

Känner du också att utmaningarna som klubbchef är många? Du förväntas göra allt.

Vill du få hjälp hur du ska ”bygga” föreningen?

All utbildning är bra sägs det, och denna utbildningen är framtagen för dig som vill få nya kunskaper och nya metoder med syfte att utveckla din egen arbetsroll samt er verksamhet under kommande år.

Diplomerad Klubbchef är en bra utbildning för dig som är verksam som Klubbdirektör/Klubbchef/ Kanslichef (ja kärt barn har många namn), på en högre nivå. Du kommer kunna utveckla ditt synsätt för idrotten, hur den fungerar, vad den innehåller och vilka drivkrafter som styr. Helt enkelt en överblick av idrottsindustrin, den digitala utvecklingen och hur varumärken och rättigheter fungerar, samt få nya kollegor från ditt område.

VEM BÖR DELTA?

Denna utbildning genomföras digitalt över hela landet, för dig som är klubbchef (klubbdirektör/kanslichef) för en större idrottsorganisation. Utbildningen riktar sig till personer som innehar en chefsroll i en klubb med seniorlag som spelar i de högre serierna. Du fyller på med kunskap, tips och idéer och får möjlighet till utvecklande erfarenhetsutbyte. Allt för att du ska bli ännu bättre och tryggare i din chefsroll – och kunna utveckla och leda din verksamhet och utvecklas tillsammans på längre sikt.

Syfte

Utbildningen syftar till att ge dig nya kunskaper och metoder som kan omvandlas till nya intäkter och säkerställa driften av din förening eller ditt förbund, samt utveckla idrottsverksamheter till en hälsosam och inspirerande förebild.

Om oss

Vi som har tagit fram utbildningen till Diplomerad Klubbchef har varit verksamma inom kunskapsförmedling många år både nationellt och internationellt.

Huvudansvarig för utbildningen är Magnus Roos som varit verksam sedan 1990 i bolag som Sponsor Strategi, S-Comm Inc och Sport Business Group Ltd och grundat Sportseminarier som förmedlar kunskap och affärsnätverk. Magnus har skrivit två böcker inom sport marketing och management.

Moderatorn och programansvarig är Jakob Wikenstål – Projektkoordinator & sportentreprenör. Jakob har arbetat med bl.a. IF Stockholm Open, Nordea Masters, Fotbolls EM 2016, Tonsser, Ishockey VM 2018, Svenska Triathlon Cupen, Handbolls EM 2020, IFK Klagshamn, Nordic Sports Tech, European Association for Sport Management och Sportidealisten.

För att säkerställa kvalitet i alla delar av utbildningen så rankas alla våra föreläsare högt inom sina respektive områden och alla har minst 10 års erfarenhet av svensk- och internationell sportindustri.

Bland tidigare kursdeltagare finns följande organisationer representerade:

Ettanfotboll, IFK Tumba, Kaidi Taekwondo Klubb, Kungliga Motorbåt Klubben, Motala AIF Hockey, Mälarhöjdens IK Fotboll, Norges Rugbyförbund, Riksidrottsförbundet, Svenska Bowlingförbundet, Svenska Curlingförbundet, Örnsköldsvik Innebandy, IBK Visby, Kalix HC, IFK Tumba HK, IBK Lund, FBC Lerum, Sollentuna HC, Växjö TS, Team Thorengruppen, KFUM Kalmar HK, FC Helsingborg, Skövde AIK, Skoftebyns IF och IF BP.

UTBILDNINGEN GER DIG

1. Ny kunskap genom erfarna föreläsare och experter.
2. De senaste trenderna inom sport, sponsring och evenemang m.m.
3. Nya kontakter och nätverk för nya affärs- och jobbmöjligheter.
4. Arbetsmetoder för effektivt arbete i svensk sportindustri.

Intresserad?

Skicka in din intresseanmälan och säkra din plats idag!

INFORMATION

Kursavgift:

7 900 kr.

Obs! Kursavgiften kan delbetalas vid behov.

I priset ingår alla avsnitt med olika talare samt medlemskap i affärsnätverket Sportrummet under 12 månader.

Examination:
1 900 kr.

Efter avsnitten erbjuds alla kursdeltagare att delta i en digital examination som består av ca. 24 frågor, dvs 3 frågor från respektive talare. Vid godkänt resultat erhålls ett diplom med titeln Diplomerad Klubbchef.

Lagenliga skatter tillkommer.

 

Utbildningsdagar:
Kursstart 20 januari och varje delkurs genomförs live online på onsdagar kl 12-13.

Utbildningstid:
8 kurser x 40-60 min.
Varje avsnitt kan även ses i efterhand via vårt digitala bibliotek.

Plats:
Valfri plats med dator. Utbildningen distribueras online via streaming. Kodord för deltagande distribueras före kursstart.

Vad säger våra deltagare om utbildningen?

”Tycker att det varit en väldigt givande utbildning. Bra och intressanta föreläsningar som får igång många tankar och idéer hur vi kan jobba vidare och ta nästa steg in i framtiden.”

– Johan Malmbjer, Klubbchef, IBK Lund

”Det bästa med denna utbildning var att vi på ett smidigt och modernt sätt hade kurserna online, man kunde då på ett enkelt sätt planera arbetsveckan och ändå ta del av kurserna. Att utbildningsmaterialet och föreläsningarna fanns tillgängliga att ta del av i efterhand var ett stort plus! Själva innehållet var relevant för det dagliga arbetet som klubbchef och jag fick med mig många användbara saker från alla olika föreläsare/kurser.”

– Niklas Dahl, Klubbchef, Kalix HC

“Äntligen en riktig utbildning för oss klubbchefer.”

– Mattias Aamisepp, Klubbchef, FC Helsingborg

För att få en inblick i vad vad du kommer att få lära dig, se utbildningsplanen nedan

20/1

Klubbchef Idrott Sport

Introduktion Klubbchef –  Vad är klubbchefens roll, vardag och värdekedja?

Vi välkomnar dig till uppstart av Diplomerad Klubbchef. Vi går igenom utbildningens innehåll, en överblick av klubbchefens roll inom sportsektorn. Vilka förväntningar finns och vad saknas i dag och hur ser din egentliga marknad ut och vilka resurser har du?

27/1

Hur fungerar sportindustrin

Så här fungerar Sportindustrins värdekedja

Magnus Roos, Seniorkonsult, Sport Business Nordic

I denna delkurs får du en överblick av värdekedjan inom nationell­ och internationell sportindustri och en genomgång av dess tre intäktshjul; Matchday, Sponsring och Rättigheter. Att arbeta med disciplinerad och strategisk marknadsföring inom sport i teori blir praktik. Hur utvecklar jag mitt evenemang eller min sport? Vilken är min egentliga kärnverksamhet och vilka värden bör kopplas till denna? Hur ser min egentliga marknad ut och var bör fokus ligga? Magnus berör utifrån värdekedjan även sportindustrins utveckling och framtid.

Magnus Roos är verksam inom idrotten sedan 1990 i bolag som Sponsor Strategi, S-Comm Inc och Sport Business Group Ltd och har grundat Sportseminarier som förmedlar kunskap och affärsnätverk. Magnus har även skrivit två böcker inom sport marketing och management.

Magnus Roos Sportseminarier

3/2

Varumärke kommunikation idrottsklubb

Så här fungerar Varumärket

Anders Westin, Strategisk Kommunikation & Affärsutvecklare, Sportseminarier

Varumärket är det viktigaste inom alla verksamheter. Det representerar föreningens eller klubbens verksamhet och ska genomsyra allt som görs för att driva positionering, image och skapa rätt identitet. Symbolen för ett varumärke är oftast en logotyp som tillsammans med kommunikation skapar en image. Hur bygger eller utvecklar man ett starkt varumärke? Vad är det som driver det och vilka är de viktigaste faktorerna som styr hur det uppfattas? Vilken betydelse har mitt varumärke och för vem? Anders reder ut begreppen och delar med sig av över 20 års erfarenhet av strategisk marknadskommunikation.

Anders Westin är verksam i den nationella media- och sportbranschen sedan 1994 på en strategisk, taktiskt och operativ nivå med ett flertal ledande roller inom den kommersiella sportsektorn. Arbetsgivarna inkluderar bl.a. TV4, Starcom Sverige, Carlsberg Sverige, Tyresö Fotboll och AIK Hockey.

Anders Westin Varumärke Kommunikation

10/2

Det nya sportlandskapet

Så här fungerar Det nya sportlandskapet

Magnus Malmros, Grundare/CEO, Notvarp AB

Nya distributionsmöjligheter och ändrade tittarmönster påverkar sportens traditionella aktörer. Utbudet och alternativen växer för publiken. Fler aktörer gör anspråk på ett ständigt ökande antal rättigheter och komplexiteten ökar. Vilka är trenderna? Hur ser produkten och affärsmodellen ut idag och hur kommer det att se ut i framtiden? Ska en klubb satsa på egna tv-sändningar?

Magnus Malmros är en av landets mest erfarna konsulter på marknaden för mediarättigheter. Han hade ansvaret för Sveriges första digitala sportkanal från ett tidningshus. Magnus har med sin bakgrund en unik erfarenhet från förhandling, ledning och affärsutveckling av mediarättigheter ur både ägarens, agentens och programbolagets perspektiv. Bland erfarenheterna återfinns IOK, FIFA/UEFA, Premier League, IAAF/EAA, FINA/LEN, Ironman, FIS, Tour de France, SHL och ATP/WTA/Wimbledon.

17/2

Idrottsevenemang

Så här fungerar Idrottsevenemang med eller utan publik 

Ola Bringle, Creative Director, PS Occasion

I den digitala eran av streaming, nya medier och on-demand underhållning konkurrerar arrangörer ständigt om konsumenternas uppmärksamhet och pengar. För att få besökare att komma till evenemang måste arrangörer börja fokusera på upplevelser och aktiviteter som besökare inte vill missa. Men vad gör man när man inte kan locka en fysisk publik till sitt fysiska evenemang? Hur kan man tänka och planera för virtuella upplevelser med sporten i centrum? Vilka är framgångsfaktorerna, evenemangstrenderna och vad krävs för ett lyckat virtuellt eller hybrid-idrottsevenemang? Vi måste således förstå betalningsviljan och vad upplevt värde är, vilket är vad Ola kommer gå igenom.

Ola Bringle har 18 års erfarenhet från upplevelseindustrin. Några exempel på den listan är Volvos paviljong i Volvo Ocean Race, Ericssons aktivering i Volvo Ocean Race, genomförandet av fans area och VIP-aktiviteter på Uefa Europa League Finalen i Stockholm, public viewing av Fotbolls VM och EM på uppdrag av TV4 med flera.

24/2

Rättigheter

Så här fungerar Rättigheter och Sponsring

Lotta Lundvall, Projektledare Företag & Sponsring, Cancerfonden

Vad är en rättighet och vad är egentligen sponsring? Hur definierar och säljer man en rättighet idag i en komplex omvärld? Hur har sponsringen förändrats över tid och vart är utvecklingen på väg? För att attrahera storsponsorer krävs idag en ny typ av exponering, en smartare paketering som kan levandegöra varumärken med passionen idrotten erbjuder. Idrottsklubbarna som rättigheter behöver förtydliga sin roll i samhället, påvisa samhällsnyttan de bidrar med och rikta in sig på partners som stärker såväl ekonomin som verksamheten. Lotta Lundvall ger en genomgång av hur det fungerar med rättigheter och sponsring i praktiken utifrån sin gedigna erfarenhet av sponsringsarbeten.

Lotta Lundvall har arbetat med sponsring och event i över 25 år, med ett flertal ledande roller inom kommunikation och marknadsföring. Hon har bland annat varit sponsorchef med ett internationellt ansvar över Vattenfalls Europeiska marknader (Tyskland, Holland, Danmark, Finland och Sverige) vilket har lett till en gedigen erfarenhet både vad gäller nationellt och internationellt sponsringsarbete. Sponsringssamarbeten samt egna projekt Lotta varit med om är till exempel Childhood foundation, Svenska Skidförbundet, Skid VM i Falun och Friidrotts EM i Göteborg.

Lotta Lundvall

3/3

HR ledarskap Klubbchef

HR i föreningar – att ta ansvar för människors utveckling

Kristina Landgren-Carestam, HR-strateg, Wallenstam, Vice ordförande och elitansvarig Pixbo Wallenstam, Styrelseledamot Frölunda HC

När det kommer till ledarskapet i en idrottsklubb handlar det om att se till helheten kring det organisatoriska, ekonomiska och det sportsliga. Hur skapar du en trygg och positiv kultur där dina kollegor vill och vågar ta ansvar? Hur bygger du en stark organisation med både anställda och ideella människor med en sund företagskultur/värdegrund. Kristina Landgren-Carestam kommer dela med sig av sina erfarenheter om vad som krävs för att ta ansvar för att leda och utveckla individer på olika nivåer i en förening.

Kristina har erfarenhet från att leda dam- och herrlag på elitnivå samt varit förbundskapten för Sveriges herr och damlandslag med VM guld för bägge på sitt CV. I en av Sveriges bästa innebandyklubbar Pixbo Wallenstam var hon verksam som ungdomsansvarig, sportchef för både dam och herrlaget, samt klubbchef innan hon gick över till fastighetsbolaget Wallenstam där hon idag arbetar som HR-strateg.

Kristina Landgren Carestam

10/3

Sportjournalistik och Sportmedia

Så här fungerar Sportjournalistik och Sportmedia

Mats Olsson, Expert inom Sportmedia, Offensiv Sport

Syns du inte finns du inte. Men det handlar om att synas på rätt sätt. Därför måste man förstå hur media fungerar och arbetar, samt hur klubbar, ledare och aktiva ska arbeta tillsammans med journalister. Hur ska jag agera för att väcka medias intresse och hur ska jag bete mig under en intervju för att vara nöjd när jag i efterhand ser den på TV eller läser den i tidningen? Hur kan jag bygga mitt varumärke med hjälp av media? Vad ska jag tänka på inför en intervju eller en presskonferens? Vad gör jag om ”drevet” går, det vill säga hur ska jag planera och förbereda mig när en negativ nyhet om min förening eller mitt företag är på väg ut i offentlighetens ljus?

Med 35 år i sportbranschen, som journalist, presschef, informationschef och sponsor, har Mats Olsson stor kunskap och erfarenhet om sportmedia. Mats har även haft, och har, många uppdrag som presschef för större idrottsevenemang. Han har också varit presschef för svenska fotbolls- handbolls- och ishockeylandslaget, samt presschef för Nordea Masters i golf och för den svenska truppen vid Paralympics i London 2012 och i Rio 2016.

Mats Olsson Offensiv Sport

17/3

Lärdomar som Klubbchef – Så hanterar du utmaningarna och vågar gå din egen väg

Martin Åkerberg, Klubbchef, IK Oskarshamn

Som klubbchef har man stort ansvar. En idrottsklubb kan ena året se välmående ut och nästa år vara konkurshotad. Oavsett utmaning så gäller det att hantera den på bästa möjliga sätt. Följ med på en annorlunda resa som klubbchef från konkurshot till högsta ligan. Förstå vikten av planering och organisation och hur du hittar en egen väg framåt. Förstå hur du som klubbchef och klubb väljer en annorlunda väg och utmanar branschens kortsiktiga stereotyp. Martin Åkerberg berättar om sin och klubbens resa förbi miljonskulder och Kronofogden till i dag en välmående SHL-klubb trots coronapandemin.

Martin började i klacken och utsågs 2012 till klubbchef i den dåvarande hockeyallsvenska klubben, endast 25 år gammal. Efter det historiska avancemanget i Timrå den 8 april 2019 utsågs han bland annat av journalistkåren till årets ledare inom svensk ishockey.

Digital examination

Efter genomförd kurs hålls en digital examination online med frågor kring innehållet från de olika avsnitten.

Vid godkänt resultat erhålls titeln “Diplomerad Klubbchef”.