DIPLOMERAD KLUBBCHEF

Kursstart onsdag 30 september 2020.

Denna utbildning kan genomföras över hela landet, för dig som är klubbchef (klubbdirektör/kanslichef) för en större idrottsorganisation. Du fyller på med kunskap, tips och idéer och får möjlighet till utvecklande erfarenhetsutbyte. Allt för att du ska bli ännu bättre och tryggare i din chefsroll – och kunna utveckla och leda din verksamhet och utvecklas tillsammans på längre sikt. 

VEM BÖR DELTA?

Denna utbildning riktar sig till dig som är verksam som Klubbdirektör/Klubbchef/ Kanslichef (ja kärt barn har många namn), på en högre nivå. Fråga oss om du undrar något.

 

Syfte

Utbildningen syftar till att ge dig nya kunskaper och metoder som kan omvandlas till nya intäkter och säkerställa driften av din förening eller ditt förbund, samt utveckla idrottsverksamheter till en hälsosam och inspirerande förebild.

Allt vi gör baseras från fyra pelare med fokus på hur vi skapar ett hållbart ledarskap och hållbara idrottsorganisationer.

  • Varför är vi relevanta idag och bör finnas om 10 år?
  • Hur skapar vi intäkter idag och om 7 år?
  • Hur optimerar vi och minskar kostnaderna 2025?
  • Hur ökar vi medlemsantalet och håller kvar dem?

 

Om oss

Vi som har tagit fram utbildningen till Diplomerad Klubbchef har varit verksamma inom kunskapsförmedling många år både nationellt och internationellt.

Huvudansvarig för utbildningen är Magnus Roos som varit verksam sedan 1990 i bolag som Sponsor Strategi, S-Comm Inc och Sport Business Group Ltd och grundat Sportseminarier som förmedlar kunskap och affärsnätverk. Magnus har skrivit två böcker inom sport marketing och management.

Moderatorn och programansvarig är Jakob Wikenstål – Projektkoordinator & sportentreprenör. Jakob har arbetat med bl.a. IF Stockholm Open, Nordea Masters, Fotbolls EM 2016, Tonsser, Ishockey VM 2018, Svenska Triathlon Cupen, Handbolls EM 2020, IFK Klagshamn, Nordic Sports Tech, European Association for Sport Management och Sportidealisten.

 

Intresserad?

Skicka in din intresseanmälan idag och säkra din plats idag!

Pris privatperson:
7 900 kr. Ingår alla kursavsnitt.

Pris förening/förbund:
7 900 kr. Ingår alla kursavsnitt.

Pris företag:
7 900 exklusive moms. Ingår alla kursavsnitt.

Obs! Kursavgiften kan delbetalas vid behov.

I priset ingår alla avsnitt med olika talare samt medlemskap i affärsnätverket Sportrummet under 12 månader. Vid beställning innan 23 september ingår även en deltagarplats på konferensen Sport & Pengar som går av stapeln torsdagen 26 november (värde 3900 kr)!

Examination:
1 900 kr.

Efter avsnitten erbjuds alla kursdeltagare att delta i en examination som består av ca. 30 frågor, dvs 3 frågor från respektive talare. Vid godkänt resultat erhålls ett inramat Diplom med titeln Klubbchef.

Tid:
9 kurser x 40-60 min.
Varje avsnitt kan även ses i efterhand via vårt digitala bibliotek.

Startdatum:
Vi kör igång V. 40, onsdagen 30/9 kl 12.

Vi kör varje onsdagslunch kl 12-13.

Plats:

Valfri plats med dator. Utbildningen distribueras online via streaming. Kodord för deltagande distribueras före kursstart.

UTBILDNINGSPLAN

intro

Introduktion Klubbchef –  Vad är klubbchefens roll, vardag och värdekedja?

Vi utgår från en överblick av klubbchefens roll inom sportsektorn. Hur har rollen utvecklats genom åren och vad saknas i dag. Vi går igenom hur du utvecklar din verksamhet och din sport? Hur hanterar du utmaningarna på vägen? Vad saknas i dag och hur ser din egentliga marknad ut och var bör fokus ligga? Vilka resurser har du och hur effektiviserar du dem?

event

Idrottsevenemang – Hur skapar man evenemang utan publik som huvudkälla? 

Ola Bringle, Creative Director, PS Occasion

I den digitala eran av streaming, nya medier och on-demand underhållning konkurrerar arrangörer ständigt om konsumenternas uppmärksamhet och pengar. För att få besökare att komma till evenemang måste arrangörer börja fokusera på upplevelser och aktiviteter som besökare inte vill missa. Men vad gör man när man inte kan locka en fysisk publik till sitt fysiska evenemang? Hur kan man tänka och planera för virtuella upplevelser med sporten i centrum? Vilka är framgångsfaktorerna, evenemangstrenderna och vad krävs för ett lyckat virtuellt eller hybrid-idrottsevenemang? Vi måste således förstå betalningsviljan och vad upplevt värde är, vilket är vad Ola kommer gå igenom.

Ola Bringle har 18 års erfarenhet från upplevelseindustrin. Några exempel på den listan är Volvos paviljong i Volvo Ocean Race, Ericssons aktivering i Volvo Ocean Race, genomförandet av fans area och VIP-aktiviteter på Uefa Europa League Finalen i Stockholm, public viewing av Fotbolls VM och EM på uppdrag av TV4 med flera.

money

Moneyballmetoden – Hur du blir smartare att använda data

Ulf Björnemark, VD, Pack Train

Data är en normal del av 2020 i många branscher men idrotten har fortfarande en bit kvar, frågan är hur du använder den rätt. Marknadsundersökningar är grunden i alla branscher för att få svar från kunderna eller olika interna/externa målgrupper hur de tänker, känner eller agerar på din marknad. Hur kan denna fakta analyseras och användas för att öka din klubbs intäkter kortsiktigt och långsiktigt? Vikten av att göra rätt från början, vilka frågor som behöver ställas och vad som ger bästa resultat är vad vi kommer gå igenom.

Att påvisa sponsringens ROI är centralt för dagens sponsorer och ett av två områden svenska sponsorer efterfrågar allra mest. Att känna till sina målgrupper och påvisa vilket värde dessa skapar för sponsorerna är en grundförutsättning för att kunna bli en attraktiv rättighet. Marknadsundersökningar är grunden i alla branscher för att få svar från kunderna eller olika interna/externa målgrupper hur de tänker, känner eller agerar på din marknad. Hur kan denna fakta analyseras och användas för att öka klubbars intäkter kortsiktigt och långsiktigt? Vikten av att göra rätt från början, vilka frågor som behöver ställas och vad som ger bästa resultat är vad vi kommer gå igenom.

varumärke

Varumärket och kommunikationen – Så här fungerar och använder du ditt varumärke

Eva-Lena Frick, Fd. VD, Vasaloppet och Vätternrundan

Syns du inte, finns du inte. Varumärket är det viktigaste inom alla verksamheter. Det representerar föreningens eller klubbens verksamhet och ska genomsyra allt som görs för att driva positionering, image och skapa rätt identitet. Symbolen för ett varumärke är oftast en logotype som tillsammans med kommunikation skapar en image. I grunden handlar det om kommunikation. Hur bygger eller utvecklar du ett starkt varumärke? Vad är det som driver det och vilka är de viktigaste faktorerna som styr hur det uppfattas? Vilken betydelse har ditt varumärke och för vem? Eva-Lena går igenom hur du använder din klubb utifrån en strategisk marknadskommunikation.

Utöver 12 år som VD för Vätternrundan har Eva-Lena under de senaste fyra åren utvecklat Vasaloppet med nya lopp som Nattvasan och Vasakvartetten, samt utvecklat Vasaloppets roll som arrangör i världsklass av både elitlopp och motionslopp.

in

Intäktsmodellen 2.0 – Hur skapar vi intäkter imorgon och om 5 år?

Den digitala utvecklingen går fort och sportbranschen genomgår en större omställning mot en ny era av digitalt, socialt och interaktivt där alla påverkas. Våra beteenden ändras när nya medier växer fram som tar över de traditionella massmediernas trubbiga roll genom att erbjuda personifierade lösningar, erbjudanden on demand och interaktion. Vad innebär det för sportbranschen och dig som klubbchef? Vilka är utmaningarna och hur kan din klubb utnyttja förändringen till sin fördel för ökade intäkter, sänkta kostnader, effektivisering och kontroll?

rätt

Media och rättigheter – Så skapar klubben sina egna mediarättigheter

Magnus Malmros, Grundare/CEO, Notvarp AB

Nya distributionsmöjligheter och ändrade tittarmönster påverkar sportens traditionella aktörer. Utbudet och alternativen växer för publiken. Fler aktörer gör anspråk på ett ständigt ökande antal rättigheter och komplexiteten ökar. Vilka är trenderna? Hur ser produkten och affärsmodellen ut idag och hur kommer det att se ut i framtiden? Ska en klubb satsa på egna tv-sändningar?

Magnus Malmros är en av landets mest erfarna konsulter på marknaden för mediarättigheter. Han hade ansvaret för Sveriges första digitala sportkanal från ett tidningshus. Magnus har med sin bakgrund en unik erfarenhet från förhandling, ledning och affärsutveckling av mediarättigheter ur både ägarens, agentens och programbolagets perspektiv. Bland erfarenheterna återfinns IOK, FIFA/UEFA, Premier League, IAAF/EAA, FINA/LEN, Ironman, FIS, Tour de France, SHL och ATP/WTA/Wimbledon.

kris

Media och krishantering – Var proaktiv istället för att reagera

Mats Olsson, expert inom Sportmedia

Syns du inte finns du inte. Men det handlar om att synas på rätt sätt. Därför måste man förstå hur media fungerar och arbetar, samt hur klubbar, ledare och aktiva ska arbeta tillsammans med journalister. Hur ska jag agera för att väcka medias intresse och hur ska jag bete mig under en intervju för att vara nöjd när jag i efterhand ser den på TV eller läser den i tidningen? Hur kan jag bygga mitt varumärke med hjälp av media? Vad ska jag tänka på inför en intervju eller en presskonferens? Vad gör jag om ”drevet” går, det vill säga hur ska jag planera och förbereda mig när en negativ nyhet om min förening eller mitt företag är på väg ut i offentlighetens ljus?

Med 35 år i sportbranschen, som journalist, presschef, informationschef och sponsor, har Mats Olsson stor kunskap och erfarenhet om sportmedia. Mats har även haft, och har, många uppdrag som presschef för större idrottsevenemang. Han har också varit presschef för svenska fotbolls- handbolls- och ishockeylandslaget, samt presschef för Nordea Masters i golf och för den svenska truppen vid Paralympics i London 2012 och i Rio 2016.

fram

Framtidens Klubbchef – Låter andra leda

Rob Haans, Fd. Förbundskapten, Svenska Jujutsulandslaget

Hur skapar du en trygg och positiv kultur där dina kollegor vill och vågar ta ansvar? Där alla vågar tänkta nytt och är nyfikna? Hur kan du göra så att “delegera” och “låta andra få ansvar” blir en röd tråd i hela föreningen? Missa inte chansen att veta hur du skapar en bättre och klokare organisation. Rob kommer dessutom gå igenom hur du ska veta när det passar att testa nytt och hur bygger en positiv och hållbar kultur i din verksamhet.

Rob Haans har varit en stor anledning till att svensk jujutsu upplevt sin största guldålder (någonsin). Som aktiv inom jujutsu vann Rob Haans tre VM-guld och blev den förste att göra det i tre olika viktklasser. Under nio år byggde han ett framgångsrikt team, kanske det bästa någonsin.

Across Agency
Foto credit: Across Agency
ekonomi

Sportens ekonomiska verksamhet 2030

Carlos Esterling & Mikael Bergsten, Partners, EY Sports Business Services

EY har gjort flertalet analyser av flera olika svenska ligor och deras klubbarnas årsredovisningar från de senaste fem åren. Finns det någon direkt koppling mellan klubbarnas ekonomiska förutsättningar och sportsliga framgångar? Vilka är lärdomarna? Carlos och Mikael går igenom vad som egentligen krävs för ekonomisk långsiktighet och hur man måste tänka för att möta framtidens utmaningar. Ett oerhört intressant område att ta del av och en unik chans att lyssna till de främsta på området.

Digital examination

Efter genomförd kurs hålls en digital examination online med frågor kring innehållet från de olika avsnitten.

Vid godkänt resultat erhålls titeln “Diplomerad Klubbchef”.

ETT URVAL AV VÅRA TIDIGARE UTBILDARE

Våra föreläsare rankas högt inom sina respektive områden och alla har minst 10 års erfarenhet av svensk och internationell sportindustri. Några av dem som varit med oss tidigare är: Pack TrainDLA PiperAE Sport MarketingPS OccasionEYCore Talent m.fl.

Här kan du se flera av våra talare.