STÄLLER DU DIG SJÄLV DESSA FRÅGOR?

Hur hänger jag med i en bransch som är i ständig förändring så att jag inte blir passerad av konkurrenter?

Var kan jag träffa nya kvalitativa potentiella affärs- och samarbetspartners i sportindustrin?

Var kan jag få ny relevant kunskap, inspiration och idéer som jag kan implementera i min yrkesroll?

Övervinn dessa utmaningar genom att delta på Sport & Pengar.

DECEMBER 2019

STOCKHOLM

VAD ÄR SPORT & PENGAR?

Sport & Pengar är en branschträff som, för elfte året, samlar några av sportindustrins mest inflytelserika personer som framför presentationer och deltar i paneldiskussioner gällande sportens kommersiella plattform, utveckling, utmaningar och framtid.

HÄNG MED I BRANSCHENS UTVECKLING.

NÄTVERKA MED SPORTINDUSTRINS BESLUTSFATTARE.

MÖT DINA AKTUELLA OCH FRAMTIDA AFFÄRSPARTNERS.

Deltagare 2018

123on, AIK Fotboll, Almtuna IS, Antourage, Barncancerfonden, Björn Bettner Reklamkonsult AB, Blixten & Co, Brynäs IF, C More / Bonnier Broadcasting, Core Talent Office AB, Discovery Networks, DLA Piper Sweden, Drosbakken AB, est mika:timing AB, Glomo AB, Got Event, Göteborgs SK, Handelshögskolan i Stockholm, HockeyNews, IBF Falun, Idrott & Kunskap, IMG, Iplay, Konsult Katarina Koritz, Kuylenstierna & Skog S.A, Leksands IF, LIF Lindesberg, MKTG Sverige, MobilGirot, Nacka Juniors Futsal, NEP, NeuLion, Never Offside / Score, Norran, Notvarp, PackTrain, Passion Lab, RallyOnline, Riksidrottsförbundet, SAS Institute, SF Bio Möten & Event, Sirius Fotboll, Skellefteå AIK, Smederna SF, Solidsport, Sponsrings & Eventsverige, SportlogiQ, Sport Business Nordic, Sport Campus Sweden, SportsEditing AB, Svenska Sportnätverket, Stockholm Basket, Stockholms Handbollförbund, Storvreta IBK, Strandgruppen Event AB, Städa Sverige, Svenska Basketligan, Svenska Fotbollförbundet, Svenska Golfförbundet, Svenska Ishockeyförbundet, Svenska Orienteringsförbundet, Svenska Simförbundet, Swedbank, Södertälje SK, Toughest, TV4, Uplause, Vätternrundan, Wagnsson Sports & Entertainment

#SPORTOCHPENGAR

PARTNERS

PROGRAMPUNKTER 2018

Välkomnande och inledning

Magnus Roos, Sport Business Nordic

OTT – Looking Beyond the Video Stream

As over-the-top services become commonplace, it is key for content owners to stand out among the crowd. Interactive feature sets layer above the video baseline that will transform OTT as we know it today, while aggregated viewing data when paired with advanced analytical tools enables content owners to unlock the digital DNA of their fans. Hear how market leaders such as the NBA, UFC and more have transformed not only audience and fan engagement, but content, sponsorship and broader commercial strategies through NeuLion powered OTT services.

Matthew Parker, NeuLion.

Mediarättigheter – Nya distributionsmöjligheter & tittarmönster

Nya distributionsmöjligheter och ändrade tittarmönster påverkar sportens traditionella aktörer. Utbudet och alternativen växer för publiken. Vilka är trenderna? Hur ser produkten och affärsmodellen ut idag? Och hur kommer det att se ut i framtiden?

Johan Cederqvist, C More / Bonnier Broadcasting, Johan Lundqvist, Solidsport och Katarina Koritz, Konsult Digital Strategi.

Fan Engagement 2.0 – The New Era of Digital and Interactive

The sports business is going through a major transition towards the new era of digital, social and interactive. The new wave of behavior, technology, and consumers will shape radically the business. How can teams, rightsholders, and sponsors take advantage of the change?

Heikki Aura, Uplause

Evenemang – Vad krävs för ett lyckat idrottsevenemang?

I den digitala eran av streaming, nya medier och on-demand underhållning konkurrerar arrangörer ständigt om konsumenternas uppmärksamhet och pengar. För att få besökare att komma till evenemang måste arrangörer börja fokusera på upplevelser och aktiviteter som besökare inte vill missa.

Lotta Nibell, Got Event, Henrik Berndtson, Blixten & Co

Framtidens vinnare – Samverkan, innovation och en ny ledningsmodell för förbund, ligor och klubbar

Aktuell forskning om framgångsrika organisationer och en ny ledningsmodell för svenska förbund, ligor och klubbar. Vad är egentligen en hybridorganisation och hur kan modellen utveckla svenska föreningar, förbund och ligor i sitt dagliga arbete? Hur blir kansliet hjältar och trygghet i verksamheten, och hur bör man agera i sin verklighet när man både är en ideell och kommersiell aktör?

Martin Carlsson-Wall, Handelshögskolan i Stockholm.

Idrottsförbunden – En lägesrapport

Ekonomiläget i de olika medlemsförbunden ser olika ut. Hur arbetar förbunden med sponsring och hur kan de öka dessa genom relevans och nya rättigheter? Vilka kompetenser på sportkontoret är nödvändiga för att skapa framgång i förbundet och i föreningarna? Och hur kan de locka fler utövare och få dem att stanna kvar inom idrotten?

Susanne Söderholm, Svenska Orienteringsförbundet och Anders Larsson, Svenska Ishockeyförbundet

Innovation – Nya kommunikationsvägar, produkter, tjänster och intäkter för sportindustrin

MobilGirot – Förbättrad likviditeten på 20 minuter för företag och föreningar.
Kan man förbättra likviditeten på 20 minuter? Förbättrad likviditet handlar i en aspekt om att förbättra och förenkla verksamhetens ekonomiska och administrativa strukturer. MobilGirot ligger i framkant av teknikutvecklingen och arbetar för att vara ledande inom områden som snabbt och långsiktigt hjälper företag och föreningar att förbättra sina möjligheter till att både ta och få betalt på ett flexibelt och modernt sätt. Med modern teknik kan man t.ex. på några minuter skicka 1000-tals fakturor som administreras, hanteras och skickas direkt in till i bokföringen.

Score – Partner Engagement: Öka intäkterna genom att mäta sponsorns affärer i klubben
Hur kan klubbarnas sponsorer spela match 365 dagar om året, 24h om dygnet genom att hitta varandra på egen vald tid? Genom att skapa ökat spelutrymme skapas affärer och interaktion som spelar klubbarna och idrotten i händerna. Att också mäta affärer mellan partners och mot supporters och medlemmar ger stora möjligheter att ta väsentligt bättre betalt. Score kopplar in hjärnan där ofta bara hjärtat spelar en viktig roll.

Thomas Schmitt, MobilGirot och Christer Haglund, Score

Jämställd sponsring – Skapa positiva samhällseffekter

I dagens samhälle som värderar jämställdhet och social rättvisa kan sponsring alltmer spegla det samhälle vi lever i. Men idag går endast 20% av sponsorpengarna till kvinnor. Hur kan resurserna fördelas så att idrotten kan ske på lika villkor och förutsättningar? Och hur kan företag bli moderna samhällsaktörer och skapa relevans hos sina konsumenter, leverantörer och andra intressenter genom sponsring? Hur kan företag gå ifrån exponering till att skapa en sann inverkar?

Victoria Jansson, Sponsrings & Eventsverige, Magnus Gidlöf, Swedbank och Elsa Stille, Passion Lab.

Sponsring – Förbättra paketeringen och öka intäkterna

För att attrahera storsponsorer krävs ny typ av exponering, en smartare paketering som kan levandegöra varumärken med passionen idrotten erbjuder. Dessutom måste man kunna mäta affärs- och varumärkeseffekterna av samarbetet. Således behöver svenska rättigheter förtydliga sin roll i samhället, påvisa samhällsnyttan de bidrar med och rikta in sig på partners som stärker såväl ekonomin som verksamheten.

Ulf Björnemark och Joel Pallvik, PackTrain

Afterwork och mingel

DELTA SOM UTSTÄLLARE ELLER PARTNER

 

Få ut maximalt av ert deltagande på Sport & Pengar genom att bli sponsor eller utställare och placera ert företag för att:

 

      attrahera nya kunder och intressenter.
      vara närvarande bland industrins beslutsfattare.
      träffa industrins yrkespersoner, företagsledare och andra partners.
      visa upp era produkter och tjänster till deltagare som vill veta mer om er.

Skicka er förfrågan för att sponsra eller ställa ut på Sport & Pengar:

OM OSS

Sedan 2002 har vi möjliggjort fler affärer i sportindustrin genom seminarier för branschens beslutsfattare. Med en industri som är i ständig förändring är vårt löfte att leverera de senaste nyheterna och de mest banbrytande idéerna via våra talare och thought leaders. Vårt mål är att bidra till att den svenska sportindustrin är bäst i världen.