FOTBOLL & PENGAR

Stockholm
Våren 2019

För 18 året i rad anordnas seminariet Fotboll & Pengar
för beslutsfattare i den skandinaviska fotbollsindustrin.

STÄLLER DU DIG SJÄLV DESSA FRÅGOR?

Hur hänger jag med i en bransch som är i ständig förändring så att jag inte blir passerad av konkurrenter?

Var kan jag träffa nya kvalitativa potentiella affärs- och samarbetspartners i fotbollsindustrin?

Var kan jag få ny relevant kunskap, inspiration och idéer som jag kan implementera i min yrkesroll?

Övervinn dessa utmaningar genom att delta på Fotboll & Pengar.

VÅREN 2019

STOCKHOLM

VAD ÄR FOTBOLL & PENGAR?

Fotboll & Pengar är en branschträff som, för 18 året, samlar några av sportindustrins mest inflytelserika personer som framför presentationer och deltar i paneldiskussioner gällande sportens kommersiella plattform, utveckling, utmaningar och framtid.

HÄNG MED I BRANSCHENS UTVECKLING.

NÄTVERKA MED SPORTINDUSTRINS BESLUTSFATTARE.

MÖT DINA AKTUELLA OCH FRAMTIDA AFFÄRSPARTNERS.

Vilka deltar?

Förbund, föreningar, sponsorer, mediabolag, rättighetsinnehavare, kommuner, destionationsbolag, konsulter, eventbyråer, agenter, advokater, arenaägare, journalister och leverantörer.

PÅ AGENDAN

      Matchday
      Sponsring
      Mediarättigheter
      Streaming
      Teknologi
      Arenan
      Fan Engagement
      Data & analys
      Organisation
      m.m.

DELTAGARE 2018

Advokatfirman NORDIA
Advokatfirman ReklamJuridik AB
Djurgården Fotboll
DNA Support AB
Dynamo Sports
EA Sports
Elitfotboll Dam
Ettanfotboll
EY Sport Business Services
Falcao Futsal Club
Fotbollskanalen

Global Soccer Management
Hammarby Fotboll
Hanvikens SK
Hedlund Media
IK Sirius
Malmö FF
MarknadsTaktik
Nacka Juniors Futsal
NEP Media Services
Never Offside

Neverland MGMT
Notvarp AB
Nyköpings BIS Fotboll
Oddsium
Pack Train
Phones4Fans
PS Sport Management
SAS Institute Inc.
SEB
SF Bio Möten & Event

Solidsport
Sport Business Nordic
Steve Perryman Sport Travel
Stockholms Universitet
Svensk Elitfotboll
Svenska Fotbollförbundet
Svenska Sportnätverket
Team TG FF
Trade in Sports
Örebro Läns Fotbollförbund
Östersunds FK

PARTNERS

PROGRAM 2018

Välkomnande och inledning

Magnus Roos, Sport Business Nordic

Svensk Elitfotboll Keynote

Åskådarantalet i Allsvenskan passerade två miljoner för tredje året i rad. Superettan ökade den totala publiksiffra med över 80 000. Hur arbetar SEF för att fortsätta utveckla svensk fotboll, på och utanför planen? Hur arbetar SEF med den digitala upplevelsen, analys och data?

Mats Enquist, Generalsekreterare, Svensk Elitfotboll och Jessica Jeja Svensson, produktägare Live-kanalen, Svensk Elitfotboll

Ekonomi: Hur mår svensk elitfotboll? – En analys av den finansiella ställningen i Allsvenskan

EY har analyserat de allsvenska klubbarnas årsredovisningar från de senaste fem åren med syfte att identifiera eventuella samband idrottsliga framgångar och ekonomiska förutsättningar. Under arbetets gång blev det tydligt att de allsvenska klubbarna står inför flera utmaningar.

Carlos Esterling och Mikael Bergsten, Ansvariga partners, EY Sport Business Service Sverige

Lagar & avtal: GDPR och avtal inom fotbollen

Fotbollen växer och fler aktörer gör anspråk på ett ständigt ökande antal rättigheter, vilket leder till att juridiken får en allt större betydelse, inte minst inom elitfotbollen. Teknikutvecklingen och nya media gör det allt viktigare att skydda sina varumärken och andra immateriella rättigheter. Vidare träder den nya EU-lagen GDPR i kraft under maj 2018, vilken ökar ansvaret för klubbarnas hantering av personuppgifter, etc. Till detta kommer det ökande hotet med match fixing m.m. Det kommer också diskuteras kring fotbollens avtal och hur sponsoravtal bör ser ut, vilka rättigheter och skyldigheter som bör regleras och vilka risker partnerna tar.

Karl Ole Möller, Partner, Advokatfirman Nordia och Anders Hübinette, Chefsjurist, Svenska Fotbollförbundet

Sponsring: Så fick Volkswagen & deras klubbar Sveriges fotbollsföräldrar att tänka till

Rivaliserande klubbar jobbar tillsammans för en bättre kultur runt barn- och ungdomsfotbollen. VW Stockholm och deras klubbar har hyllats internationellt av The Guardian. Med stort mediegenomslag fick VW Stockholm över 2000 föräldrar att skriva under och fler klubbar att vilja ansluta sig. Hur kan sponsring skapa en sann inverkan genom att flytta fokus från exponering till ”sådant värt att prata om”?

Joel Pallvik, PR-Strateg, Pack Train

E-sport: Nå nya målgrupper och möjliggör nya intäktskällor

E-sporten fortsätter att växa och totala intäkter för E-sport 2018 uppskattas till 7,7 miljarder SEK. Företag som Red Bull, Microsoft, YouTube, Google, Sony och Coca-Cola väljer att sponsra olika e-sportevent, lag och spelare. De europeiska storklubbarna Manchester City, Ajax, Valencia, Roma och PSG satsar på egna E-sportlag, och nu även Hammarby IF. Hur kan e-sport möjliggöra nya intäktskällor för fotbollsklubbar i Sverige?

Nicklas Mether, Nordic Marketing & Communications Manager, EA SPORTS och Patrik Blomquist, Marknadschef, Hammarby Fotboll

Analys & data: Omvandla fansens passion till intäkter

Analys revolutionerar sporten, på och utanför planen. Hur använder klubbar data för att öka intäkter? SAS Institute har arbetat med och utvecklat klubbar som Orlando Magic, New York Mets och Boston Bruins.

Christer Bodell, Advisory Industry Consultant, Nordic Region, SAS Institute Inc.

Tillväxt: Allsvenska klubbledningar delar sin agenda

Klubbdirektören har en fot i nuet och en fot i framtiden. Denna paneldiskussion kommer att fokusera på ambitioner, planer för tillväxt, prioriteringar och framgångar. Från fan engagement, stadion till organisationskultur och data. Att bygga ett vinnande lag på och utanför planen.

Henrik Berggren, VD, Djurgården Fotboll och Niclas Carlnén, VD, Malmö FF

Ett riktigt toppenevent och jag är väldigt hoppfull kring utfallet av dagens & kvällens diskussioner.

Karl Sjöblom, Iplay Sport

#FOTBOLLOCHPENGAR

DELTA SOM UTSTÄLLARE ELLER PARTNER

Få ut maximalt av ert deltagande på Fotboll & Pengar genom att bli sponsor eller utställare och placera ert företag för att:

 

      attrahera nya kunder och intressenter.
      vara närvarande bland industrins beslutsfattare.
      träffa industrins yrkespersoner, företagsledare och andra partners.
      visa upp era produkter och tjänster till deltagare som vill veta mer om er.

Skicka er förfrågan för att sponsra eller ställa ut på Fotboll & Pengar:

OM OSS

Sedan 2002 har vi möjliggjort fler affärer i sportindustrin genom seminarier för branschens beslutsfattare. Med en industri som är i ständig förändring är vårt löfte att leverera de senaste nyheterna och de mest banbrytande idéerna via våra talare och thought leaders. Vårt mål är att bidra till att den svenska sportindustrin är bäst i världen.